منتديات تــيكـ .. تــأك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حــــياك الله في نتديات تيك تاك يشرفنا تسجيلك
للاستفساار عن اي شي هذا رقم االواتس اب 0506239835
منتديات تــيكـ .. تــأك

    قصة العجوز وابليس

    شاطر
    avatar
    نونه
    عضو جديد
    عضو جديد

    الدوله :
    عدد المساهمات : 22
    تقييم الاعضاء : 0
    تاريخ التسجيل : 08/04/2012

    قصة العجوز وابليس

    مُساهمة من طرف نونه في الأحد أبريل 08, 2012 8:39 am

    كان في عجوز قاعدة لوحدها طلع لها ابليس خافت وسمت بالرحمن
    حكالها استني ليه اولما شفتيني بتسمي بالرحمن انا كنت عايز اسالك في حاجة
    قالت له اتفضل خير
    قالها انتي تعتبري نفسك داهيه
    قالت له ايوة انا داهيه والنساء عموما كيدهن عظيم
    حكالها طيب انا بتحداكي وبنشوف مين الي كيده اعظم انا ولا انتي
    قالت له وانا موافقة و حاعمل مشكلة وانت تحلها واذا ما عرفت تحلها انا بحلها وبفوز
    ابليس من غير تردد وافق
    راحت العجوز عند شاب عاطل عن العمل
    حكت له انا بشغلك عندي فترة معينة وحاديك فلوس مقابل العمل بس بشرط
    انك لا تدخل في الي بعمله او تحكي اي شيء الي اقولك عليه تعمله
    الشاب حكالها بما انو الشغلة فيها فلوس انا موافق
    اخذت الشاب معها وراحت لمحل بيع اثواب وحكت له انو يوقف قدام الباب وما يدخل المحل
    دخلت هي المحل واخذت ثوب غالي وراحت تفاصل صاحب المحل في ثمنه
    قالت له نزل شوي السعر حكالها اذا ما عندك ثمنه روحي خذي ثوب تاني ارخص
    قالت له لا اناعايزة ذا واذا ما اخذته حيحصل حاجة مش كويس لا
    استغرب الرجال وحكالها ليه حيحصل ايه؟
    حكت له شايف الشاب الي قدام محلك رد عليها ايوة شايفه
    قالت له هذا ابني بيحب واحدة متزوجة وهي بتحبه وراح يتزوجه قريب بعدما تطلق من زوجها
    وأمرني اني اشتري له ثوب غالي عشان يعطيه لحبيبته هدية واذا عارضت بيطردني من البيت
    والبيت اساسا ليا بس انا غلطت وكتبته باسمه وقعدت تبكي
    التاجر حكالها خلاص هونيها تهون وانا حعطيكي الثوب من غير ولا فلس واجري على الله
    اتشكرته العجوز واخذت الثوب وطلعت من المحل فرحانه وقالت للشاب روح البيت واستناني هناك
    بعدها راحت العجوز بيت التاجر وطرقت الباب فتحت لها زوجته
    حكت لها العجوز سامحيني يا بنتي انا تعبت وما اقدر اكمل طريقي
    ممكن اقعد عندك شي 5 دقايق لغاية بس مارتاح رحبت بها الزوجة وضايفتها وقدمت لها الشاي
    اتشكرتها العجوز وقالت لها ان شاء الله بعوضها لك واسفة اني ازعجتك
    طلعت العجوز من بيت الزوجة واتعمدت تترك الثوب عندها
    الزوجة شافت الثوب وحكت يا حرام تركت الثوب اكيد بترجع بعد شوي وتاخذوا
    اخذتو الزوجة وحطتو بالدولاب، التاجر رجع بيته اتغذى ونام
    بالعصر فاق عشان يرجع لمحله فتح الدولاب عشان يغير ملابسه .....
    اتفاجأ انو الثوب الي عطاه للعجوز بدولابه
    هنا اتذكر انو العجوز حكت له انو ابنها بيهديه لحبيبته وهي متزوجة وبتطلق
    والحبيبة ماهي الا زوجته وهي بتخونه راح لها ضربها وطردها من البيت بهدومها الي لابساهم
    هنا العجوز كانت قاعدة باول الشارع تستنى اللحظة دي راحت تركض عندها
    قالت لها ليه بتبكي يا بنتي حكت لها زوجي طردني وما عطاني حتى فرصة افهمه القصة
    قالت لها تعالي معي بيتي وانا راح احل المشكلة
    دخلت العجوز بالزوجة البيت ودخلو غرفة والشاب كان بغرفة تانية مستني العجوز
    تركتهم بالبيت وراحت عند الشرطة وحكت لهم انها كانت قاعدة ببيتها الا ودخل عليها راجل و زوجته
    احتله بيتها عايزة تطلعهم وماعرفتش وقاعدة تبكي على الشرطي
    الشرطة راحت البيت واعتقلت الزوجة والشاب وحطوهم بالسجن
    راحت العجوز عند ابليس وحكتله دلوقتي ايه رايك تروح تحل المشكلة الي انا عملتها
    ابليس حكالها لالالا انا مش حاعرف احلها المشكلة اتعقدت كثييييير وصعب علي حلها
    حكت له انا حاحلها وتكون المشكلة ولا كانها حصلت بالمرة وراح اكسب الرهان
    راحت العجوز عند الزوجة تزورها بالسجن وحكت لها انتي ساعدتيني مرة وانادلوقتي الدور علي عشان
    اطلعك من هنا و تروحي بيتي وتستنيني لحتى اطلع .ازاي تطلعيني من هنا وانا محبوسة؟
    حكت لها شيلي عبايتك وادهالي والبسي عبايتي وغطي وجك واطلعي من هنا كانك انا
    حصل المراد وطلعت الزوجة من السجن وضلت العجوز بالسجن
    الوالي امر حراس الامن انهم يجيبو المسجونين
    حضرت العجوز والشاب سألهم الوالي ليه سجنوكم
    حكت له العجوز مش عارفة يا سيدي كنت انا و ولدي قاعدين بالبيت الا والشرطة داخلة علينا ومسكونا
    الوالي اتعصب على الشرطة و صرخ عليهم وما عطاهم فرصة يتكلموا
    طلعت العجوز من هناك وهي فرحانة والشاب معاها عطاتو فلوسه وقالت له الله معك وشكرا
    انهت خدمته وحكى لها وقتما تحتاجيني انا موجود
    راحت العجوز عند التاجر وحكت له انو هي تعبت بالطريق وانو زوجته اكرمتها وضايفتها بالبيت
    وهي من كثر التعب نسيت الثوب عند زوجته وانو هي بريئة
    وحكت له خذ ثوبك لان ابني سافر هو و زوجته الجديدة
    رجع التاجر زوجته وتأسف لها وراضاها
    العجوز راحت عند ابليس وحكت له ايه رأيك دلوقتي حليت المشكلة
    هنا ابليس ابتعد عنها خايف منها ومن كيدها
    وحكالها ان كيدكن لعظيم بجد و راح...
    avatar
    ملكه
    المراقبه العامه
    المراقبه العامه

    الدوله :
    عدد المساهمات : 87
    تقييم الاعضاء : 3
    تاريخ التسجيل : 13/10/2011

    رد: قصة العجوز وابليس

    مُساهمة من طرف ملكه في الأحد أبريل 08, 2012 4:39 pm

    يسلمووووووووووو
    avatar
    ملكه
    المراقبه العامه
    المراقبه العامه

    الدوله :
    عدد المساهمات : 87
    تقييم الاعضاء : 3
    تاريخ التسجيل : 13/10/2011

    رد: قصة العجوز وابليس

    مُساهمة من طرف ملكه في الأحد أبريل 08, 2012 4:41 pm

    Evil or Very Mad يسلموووووووو

    بحر
    الأدارة
    الأدارة

    الدوله :
    عدد المساهمات : 13
    تقييم الاعضاء : 0
    تاريخ التسجيل : 30/12/2011

    رد: قصة العجوز وابليس

    مُساهمة من طرف بحر في الإثنين أبريل 09, 2012 12:01 pm

    بجد قصة جميلة جدا فعلا ان كيدهن عظيم ربنا يستر من النساء قصه جميله
    avatar
    نونه
    عضو جديد
    عضو جديد

    الدوله :
    عدد المساهمات : 22
    تقييم الاعضاء : 0
    تاريخ التسجيل : 08/04/2012

    رد: قصة العجوز وابليس

    مُساهمة من طرف نونه في الإثنين أبريل 09, 2012 6:39 pm

    مشكورين على المرور

      الوقت/التاريخ الآن هو السبت سبتمبر 23, 2017 7:17 pm